Jarig in Plymouth: check.

30 oktober 2016 - Plymouth, Verenigd Koninkrijk

Drie jaar geleden werd ik 16 in Bratislava, waar ik dat weekend een schermtoernooi had. Dat was de eerste keer dat ik mijn verjaardag in het buitenland vierde, maar het weekend erna vierde ik het gewoon nog twee keer thuis. En nu ben ik 19 geworden in Engeland en kreeg ik alle felicitaties en lieve cadeautjes opgestuurd! Eigenlijk was het extra leuk, want ik voelde me een beetje dubbel jarig. In Nederland en in Engeland. Weer twee keer feest! :D

Het allerleukste aan alles was nog wel dat papa hierheen was gekomen voor mijn verjaardag. Hij is hier 4 nachtjes geweest, maar we hebben echt super veel gedaan deze week en vooral lekker bijgekletst. Op mijn verjaardag zelf had ik een schermwedstrijd met het team in Bristol. Dit keer tegen hun eerste – dus hun beste – team. Papa was mee en had zelfs zijn knaloranje KNAS (Koninklijke Nederlandse Algemene Schermbond) polo aangedaan. Maar helaas.. zo dik als we vorige week wonnen, zo hard werden we deze week verslagen. Floret, degen en sabel: alles verloren. Nou, ik was echt even vergeten hoe shittie het voelde om zo van de loper afgeveegd te worden. Maar toen papa en ik daarna uit eten gingen en hij de mega-super-lieve cadeautjes van thuis tevoorschijn haalde was alles weer helemaal goed hoor ;)

Omdat we zo laat weer terugkwamen uit Bristol zijn we even ‘simpel’ wat gaan eten bij een typisch studenteneetcafe achter mijn huis. Aangezien ik erheen kan rollen kom ik er best vaak, dus het was ook leuk om aan papa te laten zien waar ik met vrienden heenga na een avond uit (het is 24/7 open), na een schermtraining of als we gewoon geen zin hebben om te koken. Het is eigenlijk een soort grote woonkamer met bar en keuken. Bij onze cheesecake en brownie kreeg ik van papa de cadeautjes van mama, Edo, Myrthe en Axel. Een lekker dik pak tijdschriften, waaronder twee issues van mijn favoriete tijdschrift, de Flow. Echt suuper leuk, wat nederlands leesvoer! :) Bovenop lag een hele dikke stapel enveloppen met een strikje eromheen. Sommige enveloppen waren wat dikker dan de anderen omdat er duidelijk wat anders in zat dan een brief zeg maar, en op de voorkant stond geschreven wanneer ik ze mocht openmaken: open wanneer je… ons mist, open wanneer je… je verveelt, open wanneer je… een glimlach nodig hebt. Lief hè! Heeft Mittie in elkaar geknutseld. Ik heb natuurlijk meteen de envelop opgemaakt voor als ik hun miste en daar zaten allemaal super leuke foto’s in van ons gezinnetje en mijn vrienden in Nederland. Jullie hangen nu allemaal op mijn prikbord :)

De twee dagen na mijn verjaardag heb ik papa vooral Plymouth en de omgeving laten zien. We zijn met de bus richting Dartmoor gereden (want papa was toch niet helemaal comfy met zelf links rijden ;p) en hebben daar het kleinere, typisch engelse stadje Tavistock bekeken. We hebben ook gewandeld door het schattige havengebied van Plymouth (‘The Barbican’), gewinkeld in het centrum, fish and chips gegeten aan zee en vissies gekeken in het National Marine Aquarium. Ohja, en tussendoor heeft ie nog even mijn horloge gerepareerd. Papa kon natuurlijk niet langskomen zonder nog even te klussen haha! ;)

Zaterdagochtend vertrok papa weer vroeg richting huis, maar ik was nog niet helemaal klaar met mijn ‘verjaardagsweek’. Die avond heb ik nog een superleuk verjaardagsfeest gehad, wat ik bij studievrienden thuis mocht vieren omdat mijn flat nogal mini is. Voordat ik hier kwam ging ik ervan uit dat mijn verjaardag niet echt gevierd zou worden dit jaar, maar het tegenovergestelde is wel gebleken! Ondanks dat ik die week mijn nieuwe vrienden pas 5 weken kenden, voelde het helemaal niet zo. Topavond gehad!

Afgelopen week was het weer ‘serieus’ aan de bak in plaats van leuke dingen doen met papa of verjaardagsfeestjes. Gelukkig gaan mijn vakken beetje bij beetje wel wat beter. Bovendien is het me opgevallen hoe ontzettend toegewijd de docenten hier zijn. Ze gebruiken heel veel van hun eigen onderzoek in de colleges, waardoor ze er super veel over kunnen vertellen. Omdat we zelf ook veel direct met de wetenschappelijke artikelen werken (in plaats van met boeken bijvoorbeeld) krijgen we veel mee van de recente ontwikkelingen op het gebied van mariene wetenschappen. Dit was in Wageningen ook wel, maar ik merk het hier nog meer en dat is juist wel stimulerend.

Verder zijn we met ESN in zo’n beetje de druktse periode van het eerste semester. Afgelopen woensdag hadden we een ‘international potluck dinner’ waarbij iedereen een maaltijd uit zijn eigen land meenemen. Iedereen had zo zijn best gedaan.. de tafels stonden helemaal vol. Echt super gaaf! Op het moment ben ik bezig samenwerkingen te zoeken met de universiteit om ESN zichtbaarder te maken voor nieuw inkomende internationale studenten en om het Erasmus Exchange programma te promoten voor de huidige engelse studenten. Een heel leuk projectje waarmee ik ook de universiteit weer beter leer kennen.

Met het schermen was het deze week overigens relatief rustig. Geen wedstrijden, maar wel training. En op een hele mooie, nieuwe locatie! We hebben een gloednieuwe zaal (met een niet-slipperige vloer, thank god) en fitnessfaciliteiten die we gratis mogen gebruiken. Misschien niet het interessantste nieuwtje in dit blog, maar ik ben er wel heel blij mee. Afgelopen donderdag werd ik nog last-minute gevraagd om samen met twee clubleden een demonstratie te geven op een open dag van de school waar we nu trainen, maar het was meer twee uur spartraining voor ons. Echt heerlijk om weer een coach langs de loper te horen en overal spierpijn te voelen de volgende dag ;) Als we nu de volgende wedstrijd (tegen Aberystwyth) niet winnen..

Morgen voor het eerst echt goed op z'n engels Halloween vieren (speciaal een outfit voor gekocht, jaja) en komend weekend naar Londen om een paar van mijn lieve vriendinnetjes uit Wageningen te zien! Mag best al die leuke dingen, want ondertussen eten jullie je al klem aan de pepernoten ;)

Liefs,

Thyrza