Getting to know Plymouth

21 september 2016 - Plymouth, Verenigd Koninkrijk

Oké, ik snap nu waarom alles hier zo duur is. De helft geven ze gratis weg! Gratis windjacks, gratis avondeten, gratis leen-Ipads, gratis uitjes met de studie en gratis pizza’s (uitgedeeld in de kerk naast een mega luchtkasteel). Een dikke week geleden was mijn kamer nogal leeg - zelfs na het uitpakken van vier koffers en tassen - maar inmiddels is het één grote bende van flyers, lege goodiebags en hun inhoud. Kei gezellig.

Tussen de overload aan leuke (en gratis) dingen door, werd ik nog even herinnert aan wat ik thuis allemaal mis. Ik heb er nog bijna geen tijd voor gehad, maar afgelopen weekend heb ik toch even kunnen skypen met papa, mama, Edo en Myrthe. Iedereen braaf op de bank en maar mijn verhalen aan horen haha ;) Vervolgens werd ik op maandag totaal verrast met een pakje wat op me lag te wachten bij de Residence Office. Het was een superlief overlevingspakketje van mijn familie uit Limboland! Man, wat heb ik genoten van de stroopwafels :D Helaas kreeg ik vlak nadat ik het pakketje had gekregen, verdrietig nieuws uit het dorp te horen. Ookal stond het best ver van me af, ik wilde eigenlijk heel graag weer thuis zijn en in de buurt zijn van de mensen die nu door een hele moeilijke periode gaan, in plaats van midden in al het gefeest zitten. Dat was eigenlijk voor het eerst dat ik het wat minder naar mijn zin had in Plymouth. Tja, dat hoort er natuurlijk ook bij.. Maar goed, een telefoontje naar huis en een knuf van je kersverse huisgenootjes doen veel goeds.

Deze week ben ik - een soort van - met mijn studie begonnen. Dat wil zeggen: nog meer algemene informatiesessies met wat leuke welkomstactiviteiten tussendoor. Mijn introductieprogramma is gewoon met de eerstejaars, maar ik bedacht me gisteren dat ik daar helemaal geen vakken mee heb. Toch is het wel leuk om ook hen te leren kennen. Het is heel typisch hoe veel surfers er tussen de ‘Ocean Scientists to be’ zitten ;) Maandag hadden we een soort opdrachtenspel door de stad waarbij we eindigde in het mariene onderzoekscentrum van de uni bij de haven. Toen we daar aankwamen lagen er gloednieuwe Musto windjacks klaar voor ons. Van die dingen die ze speciaal maken voor de Volvo Ocean Race, alleen gaan wij die van ons gebruiken voor de practica die we hebben op de onderzoeksboten. Dat is nog eens wat anders dan de labpractica in Wageningen ;) En om ons ‘te laten wennen aan het water’ gaan we vrijdag het water in met alle nieuwe studenten Ocean Sciences! Je kon kiezen uit surfen en klifduiken en ik ben overgehaald tot het laatste, want een paar van mijn studiegenootjes hadden al plannen gemaakt om me een andere keer te leren surfen haha :)

Naast de ‘studiegerelateerde’ activeiten deze week is er nog van alles gaande wat georganiseerd wordt vanuit de Student Union, oftewel de SU. Zo was er dinsdag een Volunteering Fair waar ik heen ben geweest omdat ik hier heel graag wat vrijwilligerswerk wil doen. En inderdaad, het Nationaal Marien Aquarium was ook aanwezig. Nu wil ik daar natuurlijk niet serieus staan ‘vissies voeren’, maar het lijkt me wel echt heel gaaf om iets van milieu-educatie te doen of met schoolkinderen te werken. Het was allemaal mogelijk, maar de vrijwilligersplekken zijn heel erg populair. Vrijwilligen is hier sowieso véél groter dan wat ik in Nederland gewend ben. De universiteit stimuleert het heel erg en je kan ook aan de stad zelf merken dat veel diensten en projecten steunen op vrijwilligers. Dat geeft echt een hele toffe sfeer! Verder heb ik me ook ingeschreven bij Active8. Een organisatie die gehandicapte jongeren begeleid tijdens sportieve dagjes uit, zodat ook zij gewoon een dagje kunnen surfen (dat is echt een grote sport hier, ja). Ik werd toevallig aangesproken door een meisje wat zelf ondersteund werd door die organisatie en ze liet heel trots allemaal foto’s zien hoe ze zonder rolstoel op haar surfplank lag. Zo lief! Doet ze beter dan ik..

Vandaag was het best een belangrijke dag, woohoo! Ik had namelijk het eerste evenement met het bestuur van ESN. We stonden de hele dag op de Sports and Societies Fair. Dit is overigens echt een enorm evenement. De hele campus was overspoeld door alle verenigingen die je hier hebt. Je hebt zelfs societies voor Harry Potter fans, milieugekkies en Burlesque liefhebbers haha! De zeilers hadden een zeilboot naar de campus gesleept en bij de bibliotheek vlogen wat vogels rond van de valkeniersvereniging. Het was net een festival.. Maar oké, ondertussen was ik zelf net zo hard mee aan het promoten. Opbrengst: meer dan honderd geïnteresseerde studenten. Dat is heel wat voor ESN Plymouth! Bovendien heb ik vandaag mijn mede-bestuursleden wat beter leren kennen, dus het was ook nog eens hartstikke gezellig. Ikzelf heb overigens mijn e-mailadres achtergelaten bij een kickbox vereniging (geloof ik?) en… bij de schermvereniging! Jaa, suprise suprise: ik ga weer schermen :) Stiekem miste ik het gewoon wel heel erg, dus ik heb gewoon mijn complete oude schermoutfit meegesleept naar Plymouth!

Eerst morgen een laaaange vergadering met ESN en nog 101 andere dingen op het programma. Ik ben maar gestopt met vooruitdenken over wat ik te doen heb, want dat hou je toch niet bij. Gewoon gaan met die banaan en mijn agenda gebruik ik vanaf volgende week wel weer.

Cheers!

Thyrza

p.s. Ik had nog veel meer te vertellen, maar ik vond deze blog wel erg lang worden dus ik heb de rest maar als beschrijving bij de foto's gepropt.. Je moet toch wat he.